SM w Gostyniu

mleko dar od krowy

Zdrowa i zbilansowana dieta wraz z odpowiednią aktywnością fizyczną wpływa korzystnie na stan naszego zdrowia i życia. Bardzo istotne są tutaj produkty mleczne, których świeżość i wysokie standardy wytwarzania odgrywają kluczową rolę, gdy dbamy o prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Na co zwracać uwagę podczas kupna nabiału?

Dlaczego nabiał jest tak ważny?

Nabiał to grupa żywności, w której skład wchodzi mleko i jego pochodne. Jest to bardzo ważny składnik codziennej diety. To jedno z najlepszych źródeł białka oraz łatwo przyswajalnego wapnia i kwasów tłuszczowych CLA. Białko występujące w produktach mlecznych wydłuża uczucie sytości, co pozytywnie wpływa na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Nabiał także wspomaga rozwój układu kostnego oraz zębów. Co więcej, mleko i jego przetwory zawierają wiele witamin, m.in. B2, B6 oraz A i D. Te ostatnie są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, a także wspomaganie wchłaniania wapna i fosforu. Regularnie spożywając mleko, zmniejszamy ryzyko wystąpienia osteoporozy oraz obniżamy poziom „złego” cholesterolu. Niektóre przetwory mleczne, np. maślanka, korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit. Jako źródło probiotyków uszczelniają je i zapobiegają dostawaniu się niestrawionych resztek pokarmów do krwi. Nabiał jest szczególnie ważny w diecie dzieci oraz kobiet w ciąży. Dzienne zapotrzebowanie na wapń w grupie wiekowej 10-18 powinno wynosić około 1000 mg, czyli na przykład około 2,5 szklanki Supermleka ze SM w Gostyniu. Dla dzieci powinniśmy także wybierać mleko z większą zawartością tłuszczu, który wspomaga wchłanianie witamin. Kobiety w ciąży natomiast potrzebują dostarczyć organizmowi witaminy D, której bogatym źródłem jest właśnie mleko.

Jak wybierać nabiał?

Przede wszystkim musimy się zastanowić ile mleka czy śmietanki będziemy potrzebować. Jest to istotne, ze względu na stosunkowo krótki termin ważności tych produktów. Pamiętajmy także, że data spożycia znacznie się skraca po otwarciu produktu. Ilość kupowanych przetworów mlecznych powinna być też związana z zapotrzebowaniem organizmu na zawarte w niej składniki odżywcze. I tak na przykład, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na wapń, powinniśmy wypić ok. 4 szklanek mleka dziennie. Szklanka Supermleka ze Spółdzielni Mleczarskiej w Gostyniu, które wzbogacone jest o witaminy, pokrywa natomiast 38% (o 13% więcej niż zwykłe mleko) dziennego zapotrzebowania na wapń oraz witaminę A i D. Współcześnie producenci wychodząc naprzeciw klientom wzbogacają swoje produkty o różne cenne składniki. SM w Gostyniu, oprócz Supermleka, oferuje także mleczka do kawy z dodatkiem magnezu czy błonnika. Wybierając nabiał powinniśmy wziąć pod uwagę również pochodzenie towaru. Z tego powodu często poleca się produkty polskich producentów, cenione nie tylko w kraju, ale także na świecie. Dodatkowo, możemy sprawdzić na stronie internetowej firmy informacje o sposobie produkcji oraz ewentualnych nagrodach i wyróżnieniach jakie otrzymała. Dzięki temu będziemy mogli świadomie dokonać zakupu nie zastanawiając się w sklepie, która marka posiada najlepszy asortyment. Jest to ważne, ponieważ nierzadko w sklepach można trafić na produkty mlekopodobne, tzn. takie, w których naturalny tłuszcz mleczny zastąpiony został olejem roślinnym. Wizualnie są one łudząco podobne do opakowań prawdziwego mleka, ale w swojej nazwie nie zawierają słowa MLEKO lub ŚMIETANKA a np. samo UHT.

Co przygotować?

Nabiał znajduje się na 4 piętrze piramidy żywieniowej, co oznacza, że powinniśmy spożywać ok. 2 porcji dziennie pochodzących z tej grupy produktów. Codziennie powinniśmy pić co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możemy je zastąpić jogurtem, kefirem i częściowo serem. W jakiej postaci? Mleko oraz maślankę można wykorzystać m.in. do przygotowania zdrowych koktajli. Jako dodatek do kawy poleca się korzystanie z gostyńskiego mleka zagęszczonego niesłodzonego z magnezem. Kofeina wypłukuje magnez z organizmu, więc dzięki takiemu wzbogaceniu mleczka jest on uzupełniany. Jak już zostało wcześniej wspomniane, nabiał odgrywa istotną rolę w diecie dziecka. Mleko możemy serwować naszym pociechom na wiele sposobów. Najprostsza wersja to kakao, które cieszy się wśród nich dużą popularnością. Zdrowym deserem na bazie mleka będzie także budyń, kasza manna lub ryż gotowany na mleku . Sporym powodzeniem cieszą się też ciasta wykonane na bazie maślanki, która sprawia, że są one puszyste i bardziej mokre. Nabiał króluje na stołach także podczas śniadania. Mleko spożywamy jako samodzielny produkt, sporządzamy zupy mleczne lub podajemy je z płatkami owsianymi. Warto dodać do nich cynamon, który usprawnia trawienie. Możemy też wybrać granolę, która świetnie się komponuje z jogurtem. Możliwości jest wiele. Warto przetestować kilka opcji i sprawdzić, która z nich zasmakuje nam najbardziej. Jedzenie bowiem powinno sprawiać przyjemność, zwłaszcza to oparte na zdrowych produktach.

Nasza dieta powinna opierać się na dostarczaniu składników ze wszystkich potrzebnych grup żywieniowych. Zbilansowane żywienie i pełnowartościowe produkty są podstawą prowadzenia zdrowego trybu życia, a świadomie dokonywane zakupy pozwalają wypracować zdrowe nawyki.

Czy wiesz, że...?

W 30 roku życia kończy się proces mineralizacji kości, a zgromadzony w nich wapń służy jako rezerwa do końca życia, rozpoczyna się naturalna utrata pierwiastka, najpierw powoli po ok. 1% rocznie, następnie coraz więcej.

Więcej ciekawostek